• CZ Blog
  • Můj domov
  • Tipy, triky, návody
  • Design & inspirace
  • Financování
  • 20.10.2025
  • 6 zobrazení

Záruky a reklamace: na co máte právo po koupi nového bytu.

Koupě bytu je významná investice – a očekávání, že bude nový byt bezchybný, je zcela přirozené. Přesto se někdy objeví drobné vady nebo nedodělky, které je potřeba vyřešit. Právě proto je důležité vědět, jaké máte právní nároky, jak postupovat při reklamaci a jak předejít komplikacím.

Jaká práva máte – záruka, odpovědnost za vady a reklamace

  • Zákonná odpovědnost za vady (dříve „záruka“)

V novém občanském zákoníku se termín záruka často nahrazuje odpovědností za vady. To znamená, že pokud má byt vadu v okamžiku převzetí (nebo pokud se vada projeví později), máte právo požadovat její odstranění.

U YIT standardně poskytujeme záruční lhůtu 3 roky na stavební a montážní práce a většinu dodávek generálního dodavatele. Některé části nebo výrobky mohou mít kratší záruku – přesně je specifikováno v kupní smlouvě a další informace v dokumentu Manuál uživatele bytové jednotky.

YIT_Sija_Kamyk_014.jpg

Vady zjevné vs. skryté

  • Zjevné vady – ty, které je možné při převzetí bytu snadno rozeznat (např. prasklina v dlažbě, chybějící klička u okna apod.), by měly být zaznamenány okamžitě v předávacím protokolu. Pokud převezmete byt „bez výhrad“, může být složitější tyto vady dodatečně reklamovat.
  • Skryté vady – vady, které se projeví až po čase (např. netěsnost, špatná izolace, problém s konstrukcí atd.), je potřeba reklamovat co nejdříve po objevení. Zákon stanovuje, že pro stavby spojené se zemí lze reklamovat skryté vady až do

YIT_Sija_Kamyk_005.jpg

Typické záruky u novostavby a co vše může reklamace pokrýt

Při výstavbě se zapojuje celá řada profesí a využívá se spousta materiálů, přičemž po nastěhování ještě probíhají určité fyzikální a mechanické procesy, které mohou způsobit drobné vady.

U nového bytu od developera se tak často setkáte s několika druhy záručních nebo reklamovatelných položek:

  • Konstrukční části stavby – nosné zdi, stropy, krovy
  • Obvodové pláště, okna, dveře, fasáda
  • Instalace (voda, topení, elektřina, kanalizace)
  • Povrchy (podlahy, obklady, dlažby, omítky)
  • Zařizovací předměty (sanita, zařizovací technika)

V kupní smlouvě by mělo být jasně popsáno, co je v rámci „standardu vybavení“ a které části již spadají mimo základní záruku. U YIT je běžné, že kupující v průběhu výstavby obdrží možnost klientských změn – ale ty musí být řádně zaznamenány a vyfakturovány, jinak nemusí být reklamovatelné jako vada.

Co naopak není předmětem záruky, jsou vady způsobené nesprávným užíváním či údržbou nebo dodatečnými zásahy majitele a třetích osob. Nepatří sem také vady pocházející ze zásahu vyšší moci, tedy např. živelné pohromy.

YIT_Sija_Kamyk_018.jpg

Jak správně uplatnit reklamaci u YIT: krok za krokem

1. Použijte klientský portál YIT Plus

Reklamace se podávají primárně přes klientský portál YIT Plus, kde naleznete nejjednodušší postup. Návod k vyplnění formuláře je příp. součástí Manuálu uživatele bytové jednotky.

2. Vyplňte všechny povinné údaje

Po přihlášení do uživatelského účtu v rámci YIT Plus si u své zakoupené jednotky vytvoříte servisní požadavek typu „Reklamace“. Do formuláře doplníte předmět a důvod reklamace, stručný popis závady a ideálně i fotografie.

3. Potvrzení přijetí a další kroky

Nejpozději následující pracovní den obdržíte potvrzení o přijetí reklamace a informaci o dalším postupu. YIT pro urychlení předá reklamaci generálnímu dodavateli nebo realizační firmě, která vás kontaktuje ohledně termínu opravy nebo šetření.

4. Posouzení reklamace

Ve většině případů (přičemž závisí na charakteru vady) není nutné provádět místní šetření – posouzení probíhá na základě vámi doložených fotografií a popisu závady. Díky tomu může být reklamace rychleji uplatněna u generálního dodavatele, který zajišťuje její odstranění.

5. Kontrola opravy a protokol

Po provedení opravy budete požádáni o potvrzení odstranění závady podepsáním reklamačního protokolu.

Pokud byste nesouhlasili se zamítnutím reklamace nebo se způsobem jejího vyřízení, máte možnost obrátit se na soudního znalce a výsledek reklamace rozporovat.

Pro společné prostory je nutné kontaktovat přímo správce objektu, který posoudí oprávněnost a předá reklamaci YIT.

YIT_Sija_Kamyk_008.jpg

Tipy pro bezproblémové reklamace

  • Komunikace je klíč

V každé fázi procesu jednejte věcně, slušně a požádejte o písemné potvrzení – ústní dohody se obtížně dokazují.

  • Ukládejte všechny dokumenty

Mějte smlouvy, projektovou dokumentaci, předávací protokoly, faktury, korespondenci vždy snadno dostupné (ideálně uchovávané v digitální podobě).

  • Nečekejte příliš dlouho

Čím dříve reklamaci uplatníte, tím snazší bude její vyřízení. U skrytých vad platí, že delší časový odstup může komplikovat dokazování.

  • Pozor na smluvní doložky

Dbejte, aby smlouva obsahovala vymezení odpovědnosti, postup reklamací, sankce za prodlení a jasné lhůty.

YIT_Sija_Kamyk_011.jpg

Věříme, že tuto situaci nikdy nebudete muset řešit. Ale „štěstí přeje připraveným“ a pokud byste u svého vysněného bytu od YIT přeci jen narazili na nějakou nedokonalost, naše reklamační oddělení je připravené vše rychle vyřešit k vaší spokojenosti.

A pokud hledáte inspiraci na bydlení, aktuálně nabízíme developerské projekty v oblíbených lokalitách – ať už v těch pražských (třetí etapa RANTA Barrandov, první a druhá etapa TOIVO Roztyly či etapa TAMPERE v areálu SUOMI Hloubětín), tak i mimopražských (PORTTI Kladno II v Kladně a komplex KALEVALA v Brně.) V připravovaných pražských projektech je i KATTILA Kamýk, o kterém se můžete již nyní informovat. Těšit se také můžete na projekt RANTA Barrandov IV, který vám plánujeme představit ještě tento rok.

Pokud máte zájem o pořízení nového domova v projektech od YIT, obraťte se na obchodníky, a to buď telefonicky na čísle 800 200 666, nebo e-mailem na domov@yit.cz. Ti vám navíc mohou pomoci v rámci služby „vyměnit vaše bydlení za nové a úspornější“.